• Skip to main content
  • Skip to footer
  • Naar navigatie
  • Naar secondaire navigatie
Regio Hart van Brabant logo

Samenwerkende gemeenten

  • Raadsleden
  • Bestuurders
  • Ambtenaren
  • Inwoners
Contact
Profielpop
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • De staatkundige positie van onze samenwerking
      • Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente
    • Bestuur en organisatie
      • Algemeen en dagelijks bestuur
      • Bestuurscommissie Jeugd
      • Portefeuillehoudersoverleggen
      • Kring gemeentesecretarissen
      • Ambtelijk netwerk en regiobureau
      • Midpoint Brabant
      • Projectmatig werken
    • Regionale adviescommissie
    • Gemeenteraden
      • Formele stukken naar de raad
      • Terugblik radenbijeenkomsten
    • Kernagenda
    • Financiën en verantwoording
      • Begroting en jaarrapport
      • Proces totstandkoming jaarstukken
  • Vergaderstukken
  • Programma's en projecten
    • Sociaal domein
      • Integraal sociaal domein
      • Jeugdhulp
      • Maatschappelijke Ontwikkeling
      • Arbeidsparticipatie
    • Fysiek domein
      • Integraal fysiek domein
      • Energie, Klimaat & Grondstoffen
      • Mobiliteitstransitie
      • Duurzame Verstedelijking 
      • Toekomstbestendig Landelijk Gebied
    • Economisch domein
  • Wie is wie?
    • Bestuurders
    • Gemeentesecretarissen
    • Poho-coördinatoren
    • Intern coördinatoren
    • Regionale adviescommissie
    • Raadsleden
    • Griffiers
    • Werkgroepvoorzitters
    • Regiobureau
  • Actueel
    • Agenda
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
Foto: iStock.com/Koldunov
Submenu
    • Programma's en projecten
      • Sociaal domein
        • Integraal sociaal domein
          • Aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
          • Aanpak Laaggeletterdheid
          • Capaciteit Toegangen
          • Convenant met zorgverzekeraars
          • Haalbaarheidsonderzoek SUNN
          • Integraal Zorgakkoord
          • Integrale inkoop
          • Lobby
          • Maatpact
          • Van Asiel tot en met Integratie
          • Zorgen Doen We Samen
Terug

Home – Programma’s en projecten – Sociaal domein – Integraal sociaal domein – Maatpact

Je bevindt je op: www.regio-hartvanbrabant.nl/maatpact

Maatpact

Voor inwoners met meerdere, complexe problemen, die vastlopen in de bureaucratie helpt Maatpact de uitzichtloosheid te doorbreken door te doen wat écht helpt. De projectfase is per april 2022 afgelopen. Het gedachtengoed, de mindset en werkwijze zijn geïmplementeerd en zijn lokale verantwoordelijkheden. Regionaal dragen we nog zorg voor de verdere borging.  

Terugblik project Maatpact

Downloads en links: 

  • Eindrapportage Maatpact (PDF) 
  • Samenvatting eindrapportage Maatpact (PDF)
  • Webinar Maatpact ‘inzichten uit data-analyse en monitoring’ (video op Vimeo) 
  • Samenvatting webinar Maatpact (PDF) 

Aanleiding 2018

Inwoners met meerdere, complexe problemen vallen met de huidige inrichting van het sociaal domein te vaak tussen wal en schip. De medewerkers Jeugd, Wmo en Participatie van de gemeenten lopen geregeld tegen een muur van bureaucratie op als zij deze mensen vooruit willen helpen. 

De oplossing die zij zien, bestaat nergens in het systeem. Of kan uit geen enkel potje betaald worden. Of kan niet uitgevoerd worden, omdat wat moet van de ene wet van een andere wet niet mag. Of betrokken partners verwijzen naar elkaar voor de oplossing, zonder dat iemand de regie en de verantwoordelijkheid pakt. De hulp die inwoners dan wél krijgen, kost handenvol geld maar helpt niet écht. 

Dat de mensen die dit het hardst nodig hebben niet de hulp krijgen die het meest helpt, is onverteerbaar. Voor die mensen, voor de betrokken professionals en voor de gemeenten. De uitzichtloosheid van de situatie zorgt alleen maar voor nóg meer problemen. Ook dat is onverteerbaar.

Doelstelling project

Uitzichtloze situaties van inwoners doorbreken 

  • met ondersteuning van het Instituut Publieke Waarden (IPW); 
  • op basis van de Doorbraakmethode van het IPW; 
  • dankzij samenwerking tussen medewerkers van de toegangsteams, sociale wijkteams en teams Werk & Inkomen én van de collega’s van beleid, juridische zaken, kwaliteit, financiën, administratie, backoffice en management; 
  • met medewerking van maatschappelijke partners (zorgverzekeraars, woningcorporaties) en uitvoeringsorganisaties van het rijk. 

Geld op de meest zinvolle manier besteden 

  • maatschappelijk rendement: het leven van inwoners verbetert meteen; 
  • financieel rendement: doorbaak voorkomt extra uitgaven in de toekomst;
  • onderbouwd met een kosten-/batenanalyse. 

Het sociaal domein van de toekomst ontwikkelen, met mensvriendelijke systemen, behulpzame regels en minder bureaucratie 

  • systematisch leren van élke casus: elke doorbraak voor een inwoner levert waardevolle informatie over waar het kraakt en schuurt in de inrichting van het sociaal domein, daarmee bouwen we aan een toekomstbestendig sociaal domein; 
  • het sociaal domein betaalbaar houden. 

Aanpak

Maatpact is gebaseerd op de methode van het Instituut Publieke Waarden (IPW). Deze methode geeft uitvoerend medewerkers van de Toegang of (sociale) wijkteams de handvatten om goed beargumenteerd af te wijken van de reguliere werkwijze en standaardoplossingen. Een doorbraak is altijd legitiem (het mag gewoon van de wet), betrokkenheid (gaat uit van de vraag: hoe neemt de inwoner weer grip op zijn leven?) en levert maatschappelijk en financieel rendement op. Een doorbraak helpt écht én bespaart bijna altijd geld. IPW (Instituut Publieke Waarden) noemt dit de ‘waardendriehoek’. 

Maatpact naast bestaand maatwerk? 
Maatpact is niet de enige manier om tot een maatwerkoplossing te komen. Veel gemeenten gebruiken het PPP (Persoonlijk Passend Pakket) of een werkwijze zonder specifieke naam om dat wat een inwoner nodig heeft mogelijk te maken. Alle gemeenten werken op hun eigen manier al vanuit ‘de bedoeling’ (geïnspireerd op het boek ‘Verdraaide Organisaties’ van Wouter Hart) en proberen het belang van de inwoner op nummer één te zetten. Daar gaat Maatpact ook vanuit, dus dat is niks nieuws. 

Nieuw met Maatpact 
Wat Maatpact heeft toegevoegd aan de bestaande werkwijzen is: 

  • wetten en regels vóór je laten werken in plaats van tegen je; 
  • de oplossing die écht helpt onderbouwen met scenario’s en een kosten- en batenanalyse van het maatschappelijk én financieel rendement, zo kun je legitimeren waarom je voor elke inwoner iets anders doet; 
  • leren van elke casus en samen de knelpunten oplossen die het onmogelijk maken te doen wat nodig is: zo samen een toekomstbestendig sociaal domein ontwikkelen. 

Algemene informatie

Bestuurlijk opdrachtgever

  • Evelien Kostermans

Ambtelijk opdrachtgever

Yvette Smeets

Gedelegeerd opdrachtgever namens de kring gemeentesecretarissen 

 

Doelstelling

  1. Opbrengsten monitoring en data vertalen naar de dagelijkse praktijk om te kunnen integreren in de lokale werkprocessen.
  2. Aansluiten van de regiogemeenten bij OnsPact, inbreng van landelijk knelpunten op wet- en regelgeving.
  3. Regionale uitwisseling van casuïstiek voor de uitvoering.

 

Het resultaat over 2023 heeft vooral betrekking op het samen leren en ontwikkelen van het gedachtegoed rondom Maatpact, zowel regionaal als lokaal. Daarnaast is het van belang dat de uitkomsten van de drie werkgroepen lokaal geïmplementeerd worden en aangepast worden als regionale uitwisseling hierom vraagt. 

Relatie tot kernagenda

  • Opgave: onze inwoners krijgen de juiste hulp en ondersteuning zonder dat regelgeving in de weg zit. 
  • Activiteit: voortzetten beweging Maatpact op lokaal (casuïstiek) en regionaal niveau (OnsPact samen met ministeries).

Fase / looptijd

De projectfase is per april 2022 afgelopen. Het gedachtengoed, de mindset en werkwijze zijn geïmplementeerd en zijn lokale verantwoordelijkheden. Regionaal dragen we nog zorg voor de verdere borging. 

Financiering

Inzet (om niet) vanuit gemeenten 

Programmalijn

Integraal

Overlegtafel(s)

Poho Sociaal 

Betrokken partijen

Baanbrekers, ziektekostenverzekeraars VGZ en CZ, Kredietbank, woningcorporaties, GGz, gesubsidieerde en gecontracteerde partijen (MEE, ContourDeTwern, IMW, Farent en aanbieders Wmo en jeugdhulp) 

Deelnemende gemeenten

  • Alphen-Chaam
  • Baarle-Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk
Logo gemeente Alphen Chaam
Logo gemeente Baarle-Nassau
Logo gemeente Dongen
Logo gemeente Gilze En Rijen
Logo gemeente Goirle
Logo gemeente Heusden
Logo gemeente Hilvarenbeek
Logo gemeente Loon op Zand
Logo gemeente Waalwijk

Footer

Logo Regio Hart van Brabant

Postadres

Postbus 788
5000 AT Tilburg

Bezoekadres

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
(Gebouw 88, tweede verdieping)

(013) 744 04 06
info@regio-hartvanbrabant.nl

Direct naar

  • Sociaal domein
  • Fysiek domein
  • Economisch domein
  • Nieuws
LinkedIn Logo Twitter Logo Youtube Logo Envelop

Privacyverklaring

Toegankelijkheidsverklaring

Inkoopvoorwaarden

Proclaimer
Beheer cookietoestemming
Wij plaatsen cookies zodat de site goed te meten is. Dat doen we met behulp van een programma dat in ons eigen beheer is. Wij delen dus geen data over het functioneel gebruik van onze website met externe partijen.

Op pagina's waar wij content inladen van andere platformen (zoals YouTube) kan die betreffende ontwikkelaar WEL cookies plaatsen. Als je deze content wilt kunnen bekijken, moet je de marketingcookies inschakelen. Zie onze privacyverklaring.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Manage {vendor_count} vendors Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}