
Regioboost
RegioBoost is een structurele regionale samenwerking (informeel, geen nieuwe organisatievorm) tussen gemeenten binnen Hart van Brabant, ondernemers, destinatie-marketingorganisaties (DMO’s) en VisitBrabant. Het doel is om de regio Midden-Brabant als toeristisch-recreatieve bestemming te versterken door verbeterde zichtbaarheid, internationalisering, meertaligheid en reviewmanagement. Daarmee geven we een toekomstbestendige invulling aan waardevol toerisme en recreatie.
Deze samenwerking draagt ook bij aan de versterking van het ondernemersnetwerk met gemeenten in onze regio. Juist vanuit een samenwerkingsmodel kunnen we krachtig invulling geven aan efficiënt en effectief samenwerken.
Toerisme in relatie tot brede welvaart
De toerisme-en-recreatiebranche is er een van formaat in Brabant: groter dan de bouw- of landbouwsector. In 2023 was de sector goed voor 5 miljoen verblijfsgasten, 13,5 miljoen overnachtingen en € 820 miljoen aan bestedingen. Het levert veel inkomsten en banen op én geeft vorm aan onze eigen vrije tijd en dus onze kwaliteit van leven. Maar toerisme gaat al lang niet meer om ‘zoveel mogelijk’. Het richt zich steeds meer op ‘de waardevolle toerist’. Toerisme moet bijdragen aan de brede welvaart van onze inwoners. Aan maatschappelijk opgaves, zoals duurzaamheid, landbouwtransitie, bescherming van kwetsbare natuur, diversiteit in bevolkingsopbouw, cultuurbehoud, welzijn en leefklimaat. Deze ontwikkeling krijgt in Nederland en Brabant vorm en er liggen dan ook volop kansen voor het grijpen om daarop aan te haken en ervan te profiteren.
Veel van genoemde maatschappelijke opgaven worden op regionaal niveau geagendeerd. Regionale samenwerking is een noodzaak die vraagt om gezamenlijke acties zoals de focus op (inter)nationale verblijfstoerisme: de toerist die meerdere dagen in een regio verblijft, het versterken van de Brabantse gastvrijheid en kennisuitwisseling.
Algemene informatie
Bestuurlijk opdrachtgever
Ambtelijk opdrachtgever
Stuurgroep RegioBoost, waarin een vertegenwoordiging van gemeenten, DMO’s en VisitBrabant, deelneemt.
Projectleider
Doelstelling
- Een structurele regionale samenwerking voor recreatie en toerisme in Midden-Brabant opzetten tussen ondernemers, DMO’s, gemeenten en VisitBrabant.
- Versterking van de regio door onder andere verbetering van zichtbaarheid, internationalisering, meertaligheid en reviewmanagement.
- Aandacht voor waardevol toerisme, dat bijdraagt aan brede welvaart en maatschappelijke opgaven, zoals duurzaamheid en cultuurbehoud.
Relatie tot kernagenda
- Opgave: het is onze gezamenlijke opgave om de weerbaarheid en wendbaarheid van het mkb te versterken.
- Activiteit: ontplooien van activiteiten die bedrijven weerbaar en wendbaar houden: het behoud van een kwalitatief en gevarieerd winkelaanbod, het verbreden van het vrijetijdsaanbod en -accommodaties, het verduurzamen en versterken van leefbaarheid van centrumgebieden, het stimuleren van meerdaags verblijf als belangrijke economische drager.
- Activiteit: versterken van de platformfunctie in de regio door uitwisseling van kennis en ervaringen.
- Activiteit: toewerken naar een integrale benadering van de activiteiten op het economisch domein vanuit de indeling detailhandel, logistiek- en maakindustrie en leisure.
Fase / looptijd
2025 – 2027 (drie jaar)
Het eerste jaar fungeert als een startjaar, waarin het fundament van het toeristisch ecosysteem wordt gevormd. Ondernemers en andere deelnemers worden geacht voor dezelfde periode van drie jaar deel te nemen.
Financiering
Jaarlijkse €22.500, financiering uit het werkbudget Economie Regio Hart van Brabant
Programmalijn
Weerbaar en wendbaar midden- en kleinbedrijf
Overlegtafel(s)
Gemeenten Langstraat
De gemeenten binnen De Langstraat hebben dit traject eerder al doorlopen. Zij zijn wel vertegenwoordigd in de stuurgroep als voorbeeld met best practices.
Verbinding met Midpoint Brabant
RegioBoost is een structurele, regionale samenwerking tussen gemeenten binnen Hart van Brabant, ondernemers, destinatie-marketingorganisaties (DMO’s) en VisitBrabant. Het doel is om de regio Midden-Brabant als toeristisch-recreatieve bestemming economisch te versterken. Midpoint Brabant heeft Leisure als één van de speerpuntthema’s benoemd en is daarom via de programmamanager Leisure verbonden met dit project.
Betrokken partijen
Ondernemers, destinatie-marketingorganisaties (DMO’s), VisitBrabant, partners zoals Natuurmonumenten
Deelnemende gemeenten
Contact
Neem voor meer informatie contact op met Natasja Vogels via natasja.vogels@oisterwijk.nl.
Recente nieuwsberichten
24 highlights die bijdragen aan brede welvaart in onze regio
Benieuwd naar wat Midpoint Brabant allemaal bijdraagt aan de opgaven van onze kernagenda? Daarin staat waar we als samenwerkende gemeenten......

Deltaplan Techniek nog drie jaar door
Nadat verschillende samenwerkingspartners zich al positief uitspraken over het voortzetten van het Deltaplan Techniek, hebben de wethouders Arbeidsparticipatie van de......

Van Gogh Homeland presenteert: de Groene Kathedraal
In de maanden mei en juni van 2026 popt in de Tilburgse Spoorzone een groene kopie van de Tilburgse Heuvelse......

Deltaplan Techniek: promotie van techniek in Midden-Brabant
Vanuit het Deltaplan Techniek delen we graag twee mooie ontwikkelingen: Over het Deltaplan Techniek In het Midpoint Brabant-programma Deltaplan Techniek......
