• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
  • Naar secondaire navigatie
Naar de homepage

Samenwerkende gemeenten

  • Raadsleden
  • Bestuurders
  • Ambtenaren
  • Inwoners
Contact
Profielpop
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • De staatkundige positie van onze samenwerking
      • Verordeningen
      • Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente
    • Bestuur en organisatie
      • Algemeen en dagelijks bestuur
      • Bestuurscommissie Jeugd
      • Portefeuillehoudersoverleggen
      • Kring gemeentesecretarissen
      • Ambtelijk netwerk en regiobureau
      • Midpoint Brabant
      • Projectmatig werken
    • Regionale adviescommissie
    • Gemeenteraden
      • Formele stukken naar de raad
      • Terugblik radenbijeenkomsten
    • Kernagenda
    • Financiën en verantwoording
      • Begroting en jaarrapport
      • Proces totstandkoming jaarstukken
  • Vergaderstukken
  • Programma's en projecten
    • Sociaal domein
      • Integraal sociaal domein
      • Jeugdhulp
      • Maatschappelijke Ontwikkeling
      • Arbeidsparticipatie
    • Fysiek domein
      • Fysiek domein algemeen
      • Energie en klimaat
      • Mobiliteitstransitie
      • Duurzame Verstedelijking 
      • Toekomstbestendig Landelijk Gebied
    • Economisch domein
  • Wie is wie?
    • Bestuurders
    • Gemeentesecretarissen
    • Poho-coördinatoren
    • Intern coördinatoren
    • Regionale adviescommissie
    • Raadsleden
    • Griffiers
    • Werkgroepvoorzitters
    • Regiobureau
  • Actueel
    • Agenda
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
Submenu
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • De staatkundige positie van onze samenwerking
      • Verordeningen
      • Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente
Gemeenschappelijke regeling Terug

Home – Over Regio Hart van Brabant – Gemeenschappelijke regeling – Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente

Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente

Bij verschillende programma’s en projecten werken we met een gastheer- of centrumgemeentecontructie, waarbij veelal gemeente Tilburg de uitvoering van taken op zich neemt.

Gastheergemeenten

Vanuit onze gemeenschappelijke regeling hebben we voor de aansturing van jeugdhulp in Midden-Brabant een bestuurscommissie Jeugd. Zij handelt in delegaat van het algemeen bestuur en vanuit een eigen regionaal beleidskader. Voor de uitvoering van het jeugdhulpbeleid hebben de samenwerkende gemeenten aan Tilburg gevraagd om op te treden als gastheergemeente. Dit is ook zo vastgelegd in onze gemeenschappelijke regeling. Hiervoor zijn enkele formele afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in uitvoeringsovereenkomsten en een gastheergemeenteovereenkomst.

Voor meer informatie over de bestuurscommissie Jeugd en voor de laatste versies van deze overeenkomsten, ga je naar de pagina over de bestuurscommissie.

Centrumgemeente

Naast de rol als gastheergemeente treedt Tilburg in verschillende situaties op als centrumgemeente. In deze gevallen ontvangt Tilburg middelen vanuit (veelal) het Rijk of de provincie, die bestemd zijn voor heel de regio. Het betreft een financieel instrument en het is niet op voorhand een eigen keuze van de regiogemeenten om samen te werken op een specifiek dossier – waar dat in het geval van de gastheergemeenteconstructie wel is.

Voorbeelden van centrumgemeentetaken zijn:

  • Maatschappelijke Opvang, Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ), verslavingspreventie
  • Vrouwenopvang
  • Veilig Thuis, waaronder het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en het Crisis Interventieteam (CIT)
  • Beschermd Wonen
  • Zorg- en Veiligheidshuis

Sturing en rol van de raden

Het verschil tussen een centrumgemeentetaak en een gastheergemeentetaak is niet alleen financieel van aard. Het heeft ook gevolgen voor de sturing en de rol van de raden. De gastheergemeente wordt via de bestuurscommissie regionaal aangestuurd. Lokaal kunnen de raden hun kaderstellende en controlerende rol invullen via hun eigen bestuurder in die bestuurscommissie.

Bij een centrumgemeentetaak loopt die sturing echter via de betreffende centrumgemeente en daarom ligt de controle en kaderstelling ook bij díe raad (gemeente Tilburg). Het is geen taak langs de lijn van de samenwerkende gemeenten in Regio Hart van Brabant. Financiering loopt dan ook niet via de regionale begroting en het is geen standaard gesprekonderwerp bij de portefeuillehoudersoverleggen op Hart van Brabantdagen (tenzij opgenomen in de kernagenda). Bestuurders van andere gemeenten dan de centrumgemeente kunnen het portefeuillehoudersoverleg wel gebruiken voor bevraging van de centrumgemeente.

Logo gemeente Alphen Chaam
Logo gemeente Baarle-Nassau
Logo gemeente Dongen
Logo gemeente Gilze En Rijen
Logo gemeente Goirle
Logo gemeente Heusden
Logo gemeente Hilvarenbeek
Logo gemeente Loon op Zand
Logo gemeente Oisterwijk
Logo gemeente Tilburg
Logo gemeente Waalwijk

Footer

Naar de homepage

Postadres

Postbus 788
5000 AT Tilburg

Bezoekadres

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
(Gebouw 88, tweede verdieping)

(013) 744 04 06
info@regio-hartvanbrabant.nl

Direct naar

  • Sociaal domein
  • Fysiek domein
  • Economisch domein
  • Nieuws
Volg Regio Hart van Brabant op LinkedIn Volg Regio Hart van Brabant op YouTube Stuur een e-mailbericht naar Regio Hart van Brabant

  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Inkoopvoorwaarden
  • Proclaimer
  • Beheer cookie voorkeuren
Cookiebeheer regio-hartvanbrabant.nl

Wij plaatsen cookies zodat onze website www.regio-hartvanbrabant.nl goed te meten is. Dat doen we met behulp van een programma dat in ons eigen beheer is. Wij delen dus geen data over het functioneel gebruik van onze website met externe partijen. 

Op pagina's waar wij content inladen van andere platformen (zoals YouTube) kan die betreffende ontwikkelaar WEL cookies plaatsen. Als je deze content wilt kunnen bekijken, moet je de marketingcookies inschakelen. Zie onze privacyverklaring.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}