• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
  • Naar secondaire navigatie
Naar de homepage

Samenwerkende gemeenten

  • Raadsleden
  • Bestuurders
  • Ambtenaren
  • Inwoners
Contact
Profielpop
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • De staatkundige positie van onze samenwerking
      • Verordeningen
      • Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente
    • Bestuur en organisatie
      • Algemeen en dagelijks bestuur
      • Bestuurscommissie Jeugd
      • Portefeuillehoudersoverleggen
      • Kring gemeentesecretarissen
      • Ambtelijk netwerk en regiobureau
      • Midpoint Brabant
      • Projectmatig werken
    • Regionale adviescommissie
    • Gemeenteraden
      • Formele stukken naar de raad
      • Terugblik radenbijeenkomsten
    • Kernagenda
    • Financiën en verantwoording
      • Begroting en jaarrapport
      • Proces totstandkoming jaarstukken
  • Vergaderstukken
  • Programma's en projecten
    • Sociaal domein
      • Integraal sociaal domein
      • Jeugdhulp
      • Maatschappelijke Ontwikkeling
      • Arbeidsparticipatie
      • Hoe we samenwerken
    • Fysiek domein
      • Fysiek domein algemeen
      • Energie en klimaat
      • Mobiliteitstransitie
      • Duurzame Verstedelijking 
      • Toekomstbestendig Landelijk Gebied
    • Economisch domein
      • Weerbaar en wendbaar midden- en kleinbedrijf
      • Maatschappelijke transities versnellen
      • Versterken vestigingsklimaat
      • Regiodeal Midden-Brabant
  • Wie is wie?
    • Bestuurders
    • Gemeentesecretarissen
    • Poho-coördinatoren
    • Intern coördinatoren
    • Regionale adviescommissie
    • Raadsleden
    • Griffiers
    • Werkgroepvoorzitters
    • Regiobureau
  • Actueel
    • Agenda
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
int(7428)
Foto: iStock.com/DrazenZigic
Submenu

Meer nieuws rondom dit onderwerp

  • Goede gezinshulp doe je samen
  • Moties centraal tijdens verenigde vergadering ‘Grip op jeugdhulp, proces en rol van de raden’
  • Samen bouwen aan verandering
  • Bezoek de documentaire Mama, mag ik naar huis toe?
  • Eerste resultaten: thema screening en selectie van de proeftuin Aanpak Zorgfraude
scroll naar content
Nieuws Terug

Home - Nieuws - Resultaten cliëntervaringsonderzoek 2024

Resultaten cliëntervaringsonderzoek 2024

26 juni 2025

In 2024 is het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek weer uitgevoerd. Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst die wordt gestuurd naar alle jeugdigen t/m 15 jaar in de regio Hart van Brabant. Het onderzoek geeft een beeld van de door cliënten ervaren kwaliteit van hulp vanuit de Jeugdwet. Het onderzoek laat zien hoe jeugdigen en ouders van jeugdigen de toegankelijkheid, kwaliteit en de effectiviteit van de ondersteuning hebben ervaren.

De vragenlijst is ingevuld door 26% van de jeugdigen. Dit percentage is weer gestegen, want in 2023 werd de vragenlijst ingevuld door 22% en in 2022 door 18%. De opzet van het onderzoek is gelijk aan 2023. We hebben alle jeugdigen aangeschreven waarvan de zorg in 2024 is stopgezet. De vragen zijn licht gewijzigd t.o.v. 2023.
Het nut van jeugdhulp werd dit jaar gewaardeerd met een 7.3. In 2023 was dit een 7.4. Door de jaren heen zijn er kleine verschillen in dit cijfer met als laagste waardering een 7.3 in 2016 en nu in 2024.

Regionale uitkomsten

Alle resultaten zijn weergegeven in een dashboard. Dit dashboard is te filteren op gemeente, zorgaanbieder en verwijzer. Hieronder vind je de meest opvallende regionale uitkomsten.

  • Bij de vraag welke organisaties hulp/ondersteuning hebben geboden, geeft 34% aan dat de familie dit is en in 21% van de gevallen geeft de familie ook al in een eerder stadium ondersteuning.
  • 48% geeft aan geen ondersteuning te hebben ontvangen. Dit is een grote verandering ten opzichte van 2023, toen was dit percentage 24%.
  • Slechts 1% van de ondervraagden geeft aan dat het buurthuis of wijkcentrum de partij is die ondersteuning biedt.
  • De schoolmaatschappelijk werker geeft in 17% van de gevallen ondersteuning. Veel jeugdigen kennen deze partij al vóór het krijgen van ondersteuning.
  • 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze bij de juiste hulpverlener terecht zijn gekomen.
  • De uitvoering van de zorg wordt erg hoog gewaardeerd.
  • Bij de vraag in hoeverre men iets heeft gehad aan de zorg wordt vooral positief en/of neutraal gescoord. Slechts 12-14% geeft hier een negatieve score.
  • 58% van de ondervraagden verwacht dat er in de toekomst nog (jeugd)hulp nodig is.
Logo gemeente Alphen Chaam
Logo gemeente Baarle-Nassau
Logo gemeente Dongen
Logo gemeente Gilze En Rijen
Logo gemeente Goirle
Logo gemeente Heusden
Logo gemeente Hilvarenbeek
Logo gemeente Loon op Zand
Logo gemeente Oisterwijk
Logo gemeente Tilburg
Logo gemeente Waalwijk

Footer

Naar de homepage

Postadres

Postbus 788
5000 AT Tilburg

Bezoekadres

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
(Gebouw 88, tweede verdieping)

(013) 744 04 06
info@regio-hartvanbrabant.nl

Direct naar

  • Sociaal domein
  • Fysiek domein
  • Economisch domein
  • Nieuws
Volg Regio Hart van Brabant op LinkedIn Volg Regio Hart van Brabant op YouTube Stuur een e-mailbericht naar Regio Hart van Brabant

  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Inkoopvoorwaarden
  • Proclaimer
  • Beheer cookie voorkeuren
Cookiebeheer regio-hartvanbrabant.nl

Wij plaatsen cookies zodat onze website www.regio-hartvanbrabant.nl goed te meten is. Dat doen we met behulp van een programma dat in ons eigen beheer is. Wij delen dus geen data over het functioneel gebruik van onze website met externe partijen. 

Op pagina's waar wij content inladen van andere platformen (zoals YouTube) kan die betreffende ontwikkelaar WEL cookies plaatsen. Als je deze content wilt kunnen bekijken, moet je de marketingcookies inschakelen. Zie onze privacyverklaring.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}