• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Naar navigatie
  • Naar secondaire navigatie
Naar de homepage

Samenwerkende gemeenten

  • Raadsleden
  • Bestuurders
  • Ambtenaren
  • Inwoners
Contact
Profielpop
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • De staatkundige positie van onze samenwerking
      • Verordeningen
      • Uitvoering via gastheergemeente en centrumgemeente
    • Bestuur en organisatie
      • Algemeen en dagelijks bestuur
      • Bestuurscommissie Jeugd
      • Portefeuillehoudersoverleggen
      • Kring gemeentesecretarissen
      • Ambtelijk netwerk en regiobureau
      • Midpoint Brabant
      • Projectmatig werken
    • Regionale adviescommissie
    • Gemeenteraden
      • Formele stukken naar de raad
      • Terugblik radenbijeenkomsten
    • Kernagenda
    • Financiën en verantwoording
      • Begroting en jaarrapport
      • Proces totstandkoming jaarstukken
  • Vergaderstukken
  • Programma's en projecten
    • Sociaal domein
      • Integraal sociaal domein
      • Jeugdhulp
      • Maatschappelijke Ontwikkeling
      • Arbeidsparticipatie
      • Hoe we samenwerken
    • Fysiek domein
      • Fysiek domein algemeen
      • Energie en klimaat
      • Mobiliteitstransitie
      • Duurzame Verstedelijking 
      • Toekomstbestendig Landelijk Gebied
    • Economisch domein
      • Weerbaar en wendbaar midden- en kleinbedrijf
      • Maatschappelijke transities versnellen
      • Versterken vestigingsklimaat
      • Regiodeal Midden-Brabant
  • Wie is wie?
    • Bestuurders
    • Gemeentesecretarissen
    • Poho-coördinatoren
    • Intern coördinatoren
    • Regionale adviescommissie
    • Raadsleden
    • Griffiers
    • Werkgroepvoorzitters
    • Regiobureau
  • Actueel
    • Agenda
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
scroll naar content
Nieuws Terug

Home - Nieuws - Nieuwe website voor Regio Hart van Brabant

Nieuwe website voor Regio Hart van Brabant

4 juli 2023

Aangepaste structuur, nieuwe inhoud en verbeterde techniek. Regio Hart van Brabant heeft een nieuwe website. Nou ja, bijna, want de puntjes worden nog op de I gezet. Met nieuwe inhoud op de website duiden we beter wie we zijn en wat we doen. Digitale toegankelijkheid, AVG en het werken op verschillende soorten apparaten (schaalbaarheid) waren technische uitgangspunten bij de ontwikkeling.

Website voor raadsleden, collegeleden en ambtenaren

De aanleiding voor het ontwikkelen van een nieuwe website was veelzijdig: technisch, in structuur en design, qua inhoud. En die optelsom maakte dat het doorvoeren van verbeteringen aan de oude website niet meer haalbaar was. We zijn dus van de grond af aan begonnen en hebben daar zoveel mogelijk beoogde gebruikers bij betrokken.

De website is gericht op gebruikers uit ons eigen netwerk: raadsleden, collegeleden, ambtenaren. Het is een middel dat moet bijdragen aan het goed functioneren van onze samenwerking. Daarom is er vanaf de eerste schetsen een brede klankbordgroep betrokken met ambtenaren van diverse gemeenten en met verschillende expertise, of die namens specifieke gebruikers mee konden kijken. In een later stadium, toen de regionale adviescommissie goed opgestart was, hebben er ook twee raadsleden feedback gegeven. Deze feedback is overigens nog niet volledig verwerkt – dat pakken we komende tijd verder op.

Daarnaast moet de website inzicht geven aan andere overheden over onze samenwerking, zoals de provincie en het Rijk. Maar ook aan onze partners, waarmee we samen invulling geven aan de opgaven die voor ons liggen.

Inwoners van Hart van Brabant vinden informatie over de samenwerking via hun eigen gemeente en gemeentelijke website. Zij kunnen natuurlijk op onze website terecht als zij meer willen weten over specifieke onderwerpen waar we samen aan werken, maar hun eerste aanspreekpunt is en blijft te allen tijde de eigen gemeente.

Digitale toegankelijkheid, cookies en schaalbaarheid

Een harde eis voor de ontwikkeling van de nieuwe website was dat die voldoet aan de eisen van de Wet digitale toegankelijkheid. Daarnaast is er een betere archiveringstool gekoppeld zodat er iedere dag een versieopname is. We plaatsen zo min mogelijk cookies, behalve voor functionele toepassing (het laten werken van de website) en eigen analyse van de website. Voor die analyse gebruiken we bovendien een programma dat we op onze eigen server hebben draaien – we delen dus geen data met een grote partij als Google.

Ook is de nieuwe website beter schaalbaar dan de oude website. Dat betekent dat hij bezocht kan worden op verschillende soorten apparaten – van laptop, tot tablet of telefoon – en dat het design en de functionaliteit zich daar automatisch op aanpast.

Tot slot hebben we een technische ontwikkeling doorgevoerd waarbij we automatische overzichten kunnen maken van deelnemers aan overlegtafels of projecten, zodat een raadslid bijvoorbeeld kan nagaan aan welke overlegtafel een project wordt besproken, welke wethouder daar aan tafel zit en of die nog meer aan regionale projecten in portefeuille heeft.

Structuur en inhoud

We hebben de formele vergaderstukken, de vastgestelde agenda’s en besluitenlijsten van bestuurlijke overleggen, direct in het hoofdmenu geplaatst. Deze waren ook op de oude website te vinden, maar veel verder weg in de navigatiestructuur en daardoor niet zo goed vindbaar. Terwijl een van de belangrijkste functies van onze regionale samenwerking het bieden van een overlegplatform is. Voor raadsleden moeten de stukken die daarbij horen dan ook direct vindbaar zijn.

Daarnaast hebben we een verbeterslag gemaakt op de inhoud die over Regio Hart van Brabant zelf gaat, met nieuwe teksten en praatplaten. Wat ís Regio Hart van Brabant? Hoe zit het netwerk in elkaar? Hoe is de relatie met Midpoint Brabant? Hoe lopen de financiële processen? Dit is nu allemaal te vinden op de nieuwe website.

En de aangepaste huisstijl, zoals we die vorig jaar hebben doorgevoerd, is nu volledig verwerkt in het design van de website.

In ontwikkeling

Bezoek je de website, dan krijg je komende tijd nog wel even een pop-up met de melding dat we nog hard aan het werk zijn om de laatste zaken goed te laten functioneren en de teksten aan te vullen. Het gaat dan om het beter laten schalen van het menu op tablets, het verwijderen van de header op sommige pagina’s, op andere pagina’s juist weer beeld toevoegen, het projectportfolio verder vullen en diverse andere zaken. We hopen op je begrip hiervoor in deze overgangsperiode.

Logo gemeente Alphen Chaam
Logo gemeente Baarle-Nassau
Logo gemeente Dongen
Logo gemeente Gilze En Rijen
Logo gemeente Goirle
Logo gemeente Heusden
Logo gemeente Hilvarenbeek
Logo gemeente Loon op Zand
Logo gemeente Oisterwijk
Logo gemeente Tilburg
Logo gemeente Waalwijk

Footer

Naar de homepage

Postadres

Postbus 788
5000 AT Tilburg

Bezoekadres

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
(Gebouw 88, tweede verdieping)

(013) 744 04 06
info@regio-hartvanbrabant.nl

Direct naar

  • Sociaal domein
  • Fysiek domein
  • Economisch domein
  • Nieuws
Volg Regio Hart van Brabant op LinkedIn Volg Regio Hart van Brabant op YouTube Stuur een e-mailbericht naar Regio Hart van Brabant

  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Inkoopvoorwaarden
  • Proclaimer
  • Beheer cookie voorkeuren
Cookiebeheer regio-hartvanbrabant.nl

Wij plaatsen cookies zodat onze website www.regio-hartvanbrabant.nl goed te meten is. Dat doen we met behulp van een programma dat in ons eigen beheer is. Wij delen dus geen data over het functioneel gebruik van onze website met externe partijen. 

Op pagina's waar wij content inladen van andere platformen (zoals YouTube) kan die betreffende ontwikkelaar WEL cookies plaatsen. Als je deze content wilt kunnen bekijken, moet je de marketingcookies inschakelen. Zie onze privacyverklaring.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}