
Hartmakerscampagne
Hart van Brabant is meer dan een naam of locatie. Het is een merk, een identiteit en een beweging. Het staat voor een regio waar overheid, onderwijs, ondernemers en maatschappelijk partners samen werken aan maatschappelijke vooruitgang. Een regio waarin economie en innovatie, leefbaarheid, duurzaamheid en menselijke maat hand in hand gaan.
Samen zijn we Hart van Brabant. Een broedplaats voor ondernemend talent dat mensgericht innoveert en technologie inzet voor maatschappelijke vooruitgang.
Om deze belofte kracht bij te zetten, is Midpoint Brabant de Hartmakerscampagne gestart. Deze is gericht op ondernemend talent. Met de campagne zetten we Hart van Brabant sterker op de kaart: we trekken talent aan, behouden het en vergroten onze invloed op provinciale en (inter)nationale schaal. Zo versterken we de samenwerking tussen ondernemingen, onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties én maken we Hart van Brabant herkenbaarder en zichtbaarder, binnen én buiten de regio.
De Hartmakers
De Hartmakers zijn de voorlopers, de ambassadeurs, de stemmen van onze regio. Ze zijn het fundament van het verhaal: echte mensen en bedrijven uit de regio die met trots en daadkracht laten zien waar Hart van Brabant voor staat. Door hen te activeren, creëert Midpoint Brabant sociale bewijslast, zichtbaarheid en een organisch netwerk dat het regiomerk levend maakt en houdt.
Bij zijn afscheid als burgemeester van Tilburg is Theo Weterings benoemd tot de eerste Hartmaker van Hart van Brabant. Tijdens een bijeenkomst voor genodigden kreeg hij een Hart-van-Brabanterepin opgespeld. Meer hierover lees je op de website van Midpoint Brabant.
Algemene informatie
Bestuurlijk opdrachtgever
Het poho Economie van Regio Hart van Brabant is verantwoordelijk voor de overheidsinbreng en -vertegenwoordiging in de multihelix-samenwerking in Midpoint-Brabant.
Ambtelijk opdrachtgever
Bas Kapitein, algemeen directeur Midpoint Brabant
Gedelegeerd opdrachtgever namens de kring gemeentesecretarissen
Projectleider
Doelstelling
Het aantrekken en behouden van ondernemend talent voor Hart van Brabant (van studenten tot bedrijven). Het vergroten van het draagvlak en de lobbykracht bij (inter)nationale overheden en fondsen.
Relatie tot kernagenda
- Opgave: een stimulerend vestigingsklimaat is randvoorwaardelijk voor de realisatie van de economie van de toekomst. Als samenwerkende gemeenten staan we voor een aantal opgaven om een stimulerend vestigingsklimaat te faciliteren.
- Activiteit: bijdragen aan projecten die inzetten op ondernemersondersteuning en/of gezamenlijke profilering.
- Opgave: het beter benutten van het alfa-gammaprofiel (mens- en gedragswetenschappen) van de onderwijsregio om te innoveren en bij te dragen aan de verschillende maatschappelijke transities.
- Activiteit: onderzoeken welke sectoren interessant zijn voor onze economische propositie voor versterking van de economische kracht van de regio.
- Opgave: de gezamenlijke ambitie van de samenwerkende gemeenten en Midpoint Brabant is om de brede welvaart in Midden-Brabant te vergroten. Het menselijk kapitaal is hierbij een belangrijke factor. Het ontwikkelen, benutten, behouden en aantrekken van talent versterkt de concurrentiekracht en het groeivermogen van het mkb. We streven naar een internationaal concurrerende arbeidsmarkt.
- Activiteit: activiteiten te ontplooien (en voort te zetten) die bijdragen aan het realiseren van een permanente leercultuur, waarin talent kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag van het bedrijfsleven.
Fase / looptijd
Start campagne: september 2025
Financiering
Gecombineerde financiering door Midpoint Brabant, Citymarketing Tilburg en middels Hartmakersbijdragen van deelnemende organisaties
Programmalijn
Versterken vestigingsklimaat
Overlegtafel(s)
Verbinding met Midpoint Brabant
De Hartmakerscampagne is opgezet en wordt gecoördineerd door Midpoint Brabant. Zie dit bericht over de lancering van de campagne op de website van Midpoint Brabant.
Betrokken partijen
De multihelix-samenwerking in Midpoint Brabant: ondernemers, onderwijspartners, maatschappelijke organisaties en de gemeenten in Hart van Brabant.
Deelnemende gemeenten
Contact
Neem contact op met communicatiemanager Midpoint Brabant René Bergmans via renebergmans@midpointbrabant.nl.
Recente nieuwsberichten
Voortvarend eerste jaar regiodeal Midden-Brabant
Onze regiodeal richt zich op de route naar brede welvaart en heeft als thema: ‘Ondernemen, innoveren en experimenteren met de......
Onze regio stijgt vijf plaatsen in index voor ondernemerschap
Midpoint Brabant heeft het rapport geanalyseerd waaruit blijkt dat Middne-Brabant de sterkst stijgende regio is in het linkerrijtje van de......
24 highlights die bijdragen aan brede welvaart in onze regio
Benieuwd naar wat Midpoint Brabant allemaal bijdraagt aan de opgaven van onze kernagenda? Daarin staat waar we als samenwerkende gemeenten......
Deltaplan Techniek nog drie jaar door
Nadat verschillende samenwerkingspartners zich al positief uitspraken over het voortzetten van het Deltaplan Techniek, hebben de wethouders Arbeidsparticipatie van de......















