Cliënt-ervaringsonderzoek

  • Positie binnen organisatie

    Domein: Mens & Samenleving

    Portefeuillehoudersoverleg: Bestuurscommissie Jeugd

  • Projecttitel
    Cliënt-ervaringsonderzoek (CEO)
  • Samenhang met kernagenda

    Jeugdhulp behoort tot de kernagenda.

  • Doelstelling

    Het cliënt-ervaringsonderzoek jeugd is een wettelijke verplichting met als doel om de ervaringen van inwoners op te halen rondom de ontvangen zorg en het proces daarom heen. De opgehaalde ervaringen gebruiken we om beleid te verbeteren.

    We streven naar de volgende resultaten:

    • Het CEO wordt doorontwikkeld om de stap te maken van achteraf meten naar continu meten.
    • Inwoners kunnen aangeven hoe zij de ontvangen zorg hebben ervaren. Op die manier kan de zorg verbeterd worden. Het is van belang om inwoners te horen, en er voor te zorgen dat zij zich ook oprecht gehoord voelen.
    • Maatschappelijke partners, zoals de wijkteams en zorgaanbieders, krijgen directe feedback over de ervaren kwaliteit en tevredenheid m.b.t. hun handelen. Dat kan waardevolle data opleveren.
    • Door het cliënt-ervaringsonderzoek op deze nieuwe manier uit te voeren, en dus te koppelen aan bestaande systemen, besparen we ongeveer 30K per jaar.
  • Aanpak

    Wat hebben we gedaan

    We zijn met de opdracht van de Bestuurscommissie Jeugd aan de slag gegaan om de overstap te maken van ‘achteraf meten’ naar ‘(vol)continu meten’. Er is een nieuwe werkwijze voorgesteld. Door een vragenlijst te koppelen aan het zgn. Startbericht (melding in systeem wanneer beschikking wordt afgegeven) en Stopbericht (melding in systeem wanneer beschikking afloopt) kunnen we cliënten direct bevragen over hoe zij resp. het proces in de toeleiding naar zorg (toegang, huisarts, GI) én de daadwerkelijk verkregen zorg ervaren (jeugdzorgaanbieder). De implementatie wordt nog verder vormgegeven.

    Wat gaan we doen

    We gaan in 2023 van start volgens deze nieuwe werkwijze. We zullen dit proces evalueren en gaandeweg mogelijke verbeterpunten oppakken. In een later stadium van de implementatie bekijken we of het mogelijk is een dashboard cliëntervaring te maken voor iedere regiogemeente.

  • Meer weten?

    Beleidsmedewerker Peggy Emmerink, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2016 - 2021 Regio Hart van Brabant - privacyverklaring

Website archiveren

Onze pagina's worden gearchiveerd. Bekijk website archivering.