‘Dit inspireert tot meer: veel meer!’ Dat gevoel overheerste na de eerste kennissessie ‘innovatie door reshoring. Die was op 8 maart bij CAPI Europe. Ondernemers deelden hun ervaringen op het gebied van reshoring.

CAPI Europe wil de bekendste pottenboer wereldwijd zijn en is een voorbeeldbedrijf als je het hebt over innovatie en reshoring. Het bedrijf is nu nog gevestigd aan de Lovense Kanaaldijk. Vanwege de sterke groei is er de ambitie om zich eind 2017 te vestigen in een nieuw, innovatief pand aan de Asteriastraat. Daar gaan 2 keer zoveel productierobots, namelijk 12, aan het werk.

Made in Holland
Het design en de productie van de (inmiddels lichtgewicht) potten maken dat het bedrijf zich snel blijft ontwikkelen. Minder afhankelijk zijn van condities in het verre oosten en hoge kwaliteit zijn belangrijke pijlers waarom er uiteindelijk gekozen is voor reshoring: het terughalen van de productie naar Nederland. Met een eigen lijn ‘Made in Holland’ en grote stappen in automatisering (door onder meer de inzet van robots) laat CAPI zien dat het zin heeft gehad om de sprong in het diepe te wagen. Hicham Loukili benadrukt dat er ook overtuiging voor nodig is, geloof in je eigen product en in eigen kunnen.

Smart Robotics
Dat de automatisering niet stil staat bewijst ook Mark Menting, oprichter van ‘het uitzendbureau voor robots’ Smart Robotics. Met slimme productiviteitsoplossingen in de vorm van robots probeert dit bedrijf de brede marktvraag oplossingen te bieden. Oplossingen waar de interactie tussen robot en product zo optimaal mogelijk wordt toegepast. Voordelen hiervoor kunnen een kortere doorlooptijd, lagere kosten en een hogere kwaliteit zijn. De business cases van Smart Robotics worden deels met behulp van stimuleringsmaatregelen zoals subsidies gefinancierd en deels op basis van eigen vermogen.  

Cupsz
Jack Willemsz van Cupsz zet sinds de oprichting liever kleine stappen met veel geduld. Maar elke eerste bedrukte kartonnen beker die van de band rolt, levert ontzettend veel energie op. Gestart als ondernemer en eigenaar van W&R (zelfklevende) etiketten BV ontdekte hij een andere vraag van de markt. Kleinere oplages, toenemende digitalisering en onderscheidenheid zorgen voor een andere benadering naar de markt. Een vraag waaraan productie in China niet kon voldoen. Tilburg wel. De bedrukte (kartonnen) beker zorgt voor de communicatie. Het vertrouwen in het product doet de rest. In plaats van een productiebedrijf ziet hij het meer als marketingbedrijf: helpen bij promotionele doelstellingen. Continue blijven verbeteren -ook in productionele zin- met bijvoorbeeld de mogelijkheid om online een foto te uploaden, als volgende stap.

Reshoring Tool
Of het nu gaat om offshoring, reshoring of new shoring: Ton Wilthagen als roerganger vanuit de Universiteit Tilburg en Carmen de Jonge, kwartiermaker van The Reshoring Connection, benadrukken het belang van het herijken van de business case. En die kunnen we samen maken. De vanzelfsprekendheid om zaken uit te besteden is er niet meer. Keuzes zijn niet meer onomkeerbaar. Kostenniveau is de meest voorkomende reden om het productieproces aan te passen. Het is hierbij van belang om de afweging onderbouwd te kunnen maken. De Reshoring Tool geeft een indicatie van de financiële consequenties van het terughalen van de productie naar Nederland.

The Reshoring Connection
En dat is pas het begin. Door middel van (technologische, ruimtelijke en/ of sociale) innovatie werken bedrijven toe naar groei. Doel is om de koek groter te maken. Niet alleen door innovatie, maar ook door economische ontwikkeling en werkgelegenheid. Hieraan werkt The Reshoring Connection graag mee. Door kennis te delen, te helpen met de tool, overheden te betrekken, maar vooral door sessies als deze te organiseren. Immers door bedrijven bij elkaar te brengen, ontstaan er mooie en nieuwe verbindingen. En, zo gaven vele aanwezigen de organisatie terug, dit inspireert tot meer: veel meer!

Meer informatie op www.re-shoring.nl >